Waarom praat mijn LinkedIn groep niet?

28 Mrt

Linkedin is onder de beroepsbevolking nog steeds een van de meest populaire netwerktools. Ook onder wetenschappers is Linkedin een veelgebruikte tool om in contact te blijven met collega’s en studenten. Maar Linkedin is meer dan alleen een plek om je cv te dumpen en in contact te blijven met oude collega’s. Door je te verbinden aan groepen en je te mengen in discussies, vergroot je je kennis over actuele zaken, doe je inspiratie op, kun je vragen stellen en kennis delen.

Voor klimaatonderzoeksprogramma Kennis voor Klimaat onderhoud ik samen met mijn collega Fokke de Jong van WageningenUR de Linkedingroep ClimateNL. Met +500 leden en dagelijkse updates, discussies en reacties, is de groep een succes te noemen. Toch hoor ik om me heen collega’s vaak verzuchten dat hun eigen groep ‘niet loopt’. Waar ligt dat nu aan?

Vaak is de oorzaak van een inactieve groep eenvoudig te achterhalen. Heeft de onderzoeker de groep aangemaakt en zit hij vervolgens smachtend te wachten tot anderen lid worden en berichten plaatsen? Dat zou kunnen. Weet dan dat er actieve inzet van de group moderator nodig is gedurende de eerste maanden tot een half jaar van het bestaan van de groep. Vervult de groep wel een behoefte, of communiceren en netwerken mensen efficienter op een andere manier?

Deze en andere vragen heb ik proberen te beantwoorden in een artikel over het opzetten van een Linkedin groep voor wetenschappers. Ik heb een stappenplan uitgeschreven die wetenschappers kan helpen bij het opzetten van een succesvolle Linkedin groep.

  1. Heb je echt een Linkedin groep nodig, of is een andere oplossing slimmer?
  2. Is je onderwerp relevant en nog niet ondergebracht bij een andere groep?
  3. Kies een goede naam
  4. Kies een focus
  5. Link met andere social media
  6. Begin een eerste discussie met de vraag aan mensen om zich voor te stellen
  7. Nodig mensen uit voor je groep
  8. Plaats gedurende de eerste zes maanden regelmatig (minstens twee keer per week) zelf nieuwe berichten
  9. Zoek medestanders die discussies op gang brengen
  10. Communiceer over je groep via je andere communicatiekanalen (mail, twitter, website)

Lees meer

9 Reacties to “Waarom praat mijn LinkedIn groep niet?”

  1. kennisdoordummies 28 maart 2012 bij 08:27 #

    Erg informatief stuk Marjolein! Ben geinspireerd om nu bij mezelf na te gaan of ik niet meer uit mijn LinkedIn kan halen.
    Op mijn werk gebruiken ze sinds kort ook Yammer, volgens mij vooral bedoeld als een soort online prikbord voor korte mededelingen, om op den duur het aantal mails met dit soort berichten te verminderen. Weet je of dat ook nog een beetje in opkomst is op de werkvloer?

    • Alex den Haan (@alexdenhaan) 29 maart 2012 bij 07:06 #

      In een recent informeel rondje bij de Universiteiten heb ik geconstateerd dat in meer dan de helft van de gevallen er wel Yammer in huis is, maar dat het nog niet door iedereen is omarmt. Het succes en gebruik staat of valt echter ook met het draagvlak, zoals Marjolein al aangaf. Daarbij is belangrijk dat zowel “bottom up” als “top down” men met de tool aan de slag gaat.

      Naar mijn idee is het meer een aanvulling op (of interne versie van) Twitter, maar in alle eerlijkheid, onze organisatie is zo klein dat ik niemand heb om mee te “Yammer-en” en dus niet uit eigen ervaring kan spreken.;)

  2. Marjolein Pijnappels 28 maart 2012 bij 08:46 #

    Bij WageningenUR gebruiken ze inderdaad Yammer, geloof dat er zo’n 1.100 mensen op zitten. Heb toevallig vanochtend mijn account weer geactiveerd, maar eigenlijk nauwelijks nog gebruik van gemaakt. Ik denk dat dat alleen werkt als de groep die op Yammer zit, groot genoeg is (1/3 van de werknemers), en bepaalde discussies zich ook voornamelijk op Yammer gaan afspelen. Dat men niet meer zegt: ‘mail me maar, want ik heb geen Yammer’, maar ‘Yammer me maar, want ik lees mijn mail niet’.

    • kennisdoordummies 29 maart 2012 bij 15:07 #

      Ik ken het vooral van gebruik bij het NIOO nu (Nederlands instituut voor Ecologie), waar het op dit moment wel goed lijkt aan te slaan. Volgens mij is iedereen nog bezig om uit te zoeken waarin het het meest functioneel is.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Waarom praat mijn Linkedin groep niet? « studio lakmoes . illustraties | infographics | proefschriftomslagen - 28 maart 2012

    […] het volledige artikel op Wetenschapper 2.0 of ga direct naar het (Engelstalige) artikel over het opzetten van een Linkedin groep voor […]

  2. Linkedin for Scientists « wetenschapper20 - 28 juni 2012

    […] bleek er grote behoefte te zijn aan tips om een succesvolle groep op Linkedin te starten, met vruchtbare discussies en actieve bijdragen van […]

  3. Waarom praat mijn Linkedin groep niet? « Studio Lakmoes - 20 februari 2013

    […] het volledige artikel op Wetenschapper 2.0 of ga direct naar het (Engelstalige) artikel over het opzetten van een Linkedin groep voor […]

  4. Waarom praat mijn Linkedingroep niet? | SUMMER OF SCIENCE - 17 juni 2013

    […] het volledige artikel op <a href=”https://wetenschapper20.wordpress.com/2012/03/28/waarom-praat-mijn-linkedin-groep-niet/&#8221; target=”_blank”>Wetenschapper 2.0</a> of ga direct naar het (Engelstalige) […]

  5. Summer of Science 2.0 - 17 juni 2013

    […] het volledige artikel op Wetenschapper 2.0 of ga direct naar het (Engelstalige) artikel over het opzetten van een Linkedin groep voor […]

Geef een reactie

