Laat je onderzoek opvallen!

10 Mrt

Een ‘mededeling van algemeen belang’ tussen de specifieke 2.0-posts over onmisbare tips voor wetenschappelijke artikelen

Hoe kun je ervoor zorgen dat je onderzoek wordt gepubliceerd en opvalt? Niet elke onderzoeker is een geboren communicator of een begenadigd schrijver. Toch kan elke onderzoeker een goed wetenschappelijk artikel produceren.

Stel jezelf, voordat je gaat schrijven, de volgende vraag: Wat is de toegevoegde waarde van mijn onderzoek? Dit moet kristalhelder zijn. Als je niet in een paar zinnen kunt uitleggen wat je onderzoek heeft aangetoond en waarom dit van belang is voor de wetenschap, dan ben je er niet klaar voor om het te publiceren.

Denk vervolgens goed na over waar je het onderzoek wil publiceren. Een voorpagina-artikel in Nature of Science staat natuurlijk goed op je CV, maar de kans op afwijzing is groot. Sommig onderzoek komt het best tot zijn recht in een vooraanstaand, veel gelezen tijdschrift, terwijl ander onderzoek het best af is als het gedeeld wordt met vakspecialisten. Zorg dat je het juiste publiek vindt voor je onderzoek en ga voor een tijdschrift dat geïnteresseerd is in wat je te bieden hebt.

En wanneer je een tijdschrift hebt uitgekozen, zorg er dan voor dat je de instructions for authors leest. Dat klinkt zo voor de hand liggend, maar in meer dan de helft van alle artikelen die we redigeren zijn de instructions for authors niet volledig opgevolgd. Elk tijdschrift heeft zijn eigen regels, dus ga niet uit van vooronderstellingen! Onthoud dat publiceren een dure zaak is en dat de beperkingen voor het aantal woorden er dus niet voor niets zijn. Volg de richtlijnen van het tijdschrift voor het structureren van je artikel en hun instructies voor figuren en tabellen. Alles wat hiervoor nodig is, is stap voor stap door hun lijst heen werken. Zo maak je het makkelijk voor het tijdschrift en zullen de reviewers zich meer op de inhoud van je verhaal richten dan op de vorm.

En tot slot, voordat je je teveel zorgen maakt over de kleine details van de grammatica, de meeste artikelen worden afgewezen omdat de boodschap niet helder is! In je artikel moeten de volgende eenvoudige vragen beantwoord worden: Waarom heb je je onderzoek gedaan? Hoe heb je het gedaan? Wat heb je geleerd? Waarom is dat belangrijk? Realiseer je dat editors het, net als jij, druk hebben. Als ze na het lezen van het abstract en de eerste twee alinea’s van je inleiding nog niet overtuigd zijn van de toegevoegde waarde van je artikel, dan zullen ze het hoogstwaarschijnlijk afwijzen. Besteed extra aandacht aan het abstract. Het is de elevator pitch voor je onderzoek. Iedereen kan het gratis online vinden en het zal gebruikt worden door citation databases.  Laat je artikel ook door een leek lezen voordat je het indient. Als deze persoon de grote lijn van je onderzoek kan volgen en hij/zij begrijpt waarom je het hebt uitgevoerd, dan is je boodschap helder!

dr. Dave Thomas
Native Speaker Translations

Klik hier voor onze uitvoerige Checklist for scientific papers

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: