Innovations in academia: een hype of een trend?

21 Okt

Anika Batenburg

Spyglass on a MapInnovations in academia: hype or trend?
Geschreven voor Wetenschapper 2.0

In mijn vorige blog benoemde ik al dat er een reden is waarom er juist nu steeds meer innovatieve initiatieven ontstaan op het gebied van wetenschap, educatie, economie, en gezondheidszorg (denk aan bijvoorbeeld open science, sharing economieën, MOOC’s, online tools voor patiënten). Omdat ik voor Wetenschapper 2.0 schrijf zal ik me in deze blog vooral richten op de oorzaken van nieuwe initiatieven binnen de wetenschappelijke wereld. Veel daarvan zijn 2.0, denk bijvoorbeeld aan Open Access publiceren, open data opslag, en altmetrics. Anderen zijn meer gericht op de inhoud van wetenschappelijke publicaties, zoals pre-registration en de vraag naar replicatie onderzoek.

Het afgelopen jaar ben ik op ontdekkingsreis gegaan, en ik ben nog steeds niet thuis. Het begon ongeveer anderhalf jaar geleden met een vreemd onderbuik gevoel. Ik had het idee dat er iets niet klopte aan het wetenschappelijke systeem waar ik…

View original post 1.988 woorden meer

Geef een reactie

