Social media, infographics en wetenschap

16 Jan

Screen Shot 2015-01-16 at 10.17.40

Wat is de maximale grootte die mariene megafauna (Walvissen, reuzeninktvissen) kunnen bereiken? Een simpele vraag, die niet zo eenvoudig te beantwoorden is. Onderzoekers analyseerden databases, historische documenten, data van eBay en gebruikten social media om data over de grootte van zeedieren te verzamelen en resultaten zijn gecommuniceerd via een infographic. Van dit soort onderzoek gaat mijn wetenschapshart sneller kloppen.

Onder leiding van Craig McClain (vice-directeur van National Evolutionary Synthesis Center in Durham en hoofdredacteur van Deep-Sea News) namen de deelnemende onderzoekers en studenten contact op met de visserij sector, mariene centra, musea, eBay en andere wetenschappers om te achterhalen hoe reusachtig dieren in de diepzee kunnen worden.

McClain ontwikkelde een website, The Story of Size, waar studenten en onderzoekers regelmatig posts, updates en inspiratie plaatsten. Het hielp ook bij het betrekken van een breed publiek bij het onderzoek en het belang van de bescherming van diepzeefauna, zoals met het blogbericht Why You Should Give a Damn about a Giant Clam.

Het onderzoek keek ook naar relatieve grootte van diepzeefauna op geografische schaal en kon verschillen in grootte van bepaalde soorten direct linken aan de aanwezigheid van mensen.

Het resultaat van dit onderzoek is gepubliceerd in open access journal PeerJ. Om de resultaten direct inzichtelijk te maken zijn de maximale groottes van o.a. de walvishaai, de riemvis en de reuzenoctopus in een superduidelijke infographic gevisualiseerd.

Lees hier meer over dit onderzoek

Waarom vind ik nou zo ontzettend belangrijk? Onderzoek dat alleen in een wetenschappelijk magazine wordt gepubliceerd bereikt nooit zo’n groot publiek. Bij veel onderwerpen is het belangrijk dat er maatschappelijk draagvlak is, bijvoorbeeld in dit geval voor bescherming van de mariene megafauna. Het betrekken van een breed scala aan partijen en het gebruiken van niet-conventionele manieren van dataverzameling (hier: eBay en social media) kan zorgen voor innovatie in het onderzoek. Toepassing van resultaten kan ook sneller verlopen. Een partij als de visserij sector zal ook meer geneigd zijn resultaten te accepteren, en er iets mee te doen, als zij al is aangehaakt bij het onderzoek.


Marjolein Pijnappels is creative director van Studio Lakmoes. Studio Lakmoes ondersteunt overheden, wetenschappers en organisaties bij kenniscommunicatie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: