Blog over groepsbloggen/groepsblogs

20 apr

Bij het opstellen van mijn lijstje Nederlandse wetenschapsgerelateerde blogs kwam ik er al snel achter dat het handig was om verschillende categorieën te gebruiken. Ik kwam blogs tegen van individuele wetenschappers, van communicatiemensen, bundelblogs van nieuwsachtige sites, maar ook groepsblogs, bijvoorbeeld van afdelingen in een faculteit. Deze lijken voor verschillende functies gebruikt te worden. Zo zijn http://parsax.weblog.tudelft.nl en http://atmos.weblog.tudelft.nl/ (die ken ik toevallig wat beter) voornamelijk bedoeld voor interne afdelingscommunicatie, als een soort openbaar intranet. Andere blogs zijn veel meer extern gericht, zoals die van www.dynamiekruimtegebruik.nl/blog. Ik kwam vandaag een groepsblog tegen waar ik meteen van onder de indruk was, namelijk www.leidenlawblog.nl. Waarom?

Home

De belangrijkste overzichtspagina, de homepage. Ik ben zelf inmiddels wel fan (geworden) van zo’n vormgeving/thema met meerdere artikelen naast en onder elkaar: heel overzichtelijk en je kunt in één oogopslag veel onderwerpen laten zien. In de eerstvolgende update van onze eigen blog moeten we dat ook maar doen. Verder oogt het ook rustig, terwijl de noodzakelijke elementen allemaal aanwezig zijn. De verschillende categorieën artikelen die je kunt vinden – maakt het zoeken makkelijker -, populaire posts-widget, zelfs een overzichtje van contributors, wat het weer persoonlijk maakt.

Contributors

En dat lijstje contributors op de homepage verwijst weer naar een pagina met de complete lijst: een mooi overzicht van wie allemaal meeschrijft. Zoals net al opgemerkt, dat maakt zo’n groepsblog persoonlijk, kunnen we ook wel afkijken, denk ik. Ook mooie follow-up-pagina’s met meer info en links over de auteurs zelf.

About

Het onderdeel ‘About’ ofwel ‘Over deze blog’ is essentieel, en geeft bezoekers een idee voor wie de site bedoelt is, en wat je er kunt vinden. Zit hier ook gewoon netjes in elkaar.

Al met al ben ik dus wel fan van deze blog: rustige vormgeving, slim ingericht, zakelijk en toch persoonlijk. Ik zou deze met een gerust hart durven aanraden als voorbeeld voor andere afdelingen die willen beginnen met een extern gerichte groepsblog. Ben benieuwd naar andere reacties.

But seriously guys, één klein puntje toch: een disclaimer? En zo ontzettend pontificaal? Da’s echt overdreven, geldt hiervoor niet hetzelfde als Angstklauseln onder een mailtje?

Het blijven toch juristen… 😉

Plaats een reactie